tirsdag den 14. april 2020

bullet

For et par uger siden gik jeg i gang med at lave en såkaldt bullet journal. Jeg var meget inspireret af de utrolige mange smukke videoer og billeder, der var af folk der virkelige var kreative og reflekterende i deres bullet journals. Jeg var og er stadig, ret inspireret af det med at lige bruge et par minutter hver dag på at tænke over dagen der er gået, og lige sætte den lidt i perspektiv. Det skrev jeg lidt om her.
Jeg kastede mig også ud i projektet med stor ildhu. Googlede løs og så den ene video efter den anden, for at blive inspireret til hvilke dele der skulle med i min bullet journal. Jeg endte med følgende elementer:
  • Indholdsfortegnelse
  • Oversigt over koder/keys I bogen – (altså hvilket tegn betyder hvad)
  • Året i Pixels – (Et lille felt til hver dag, og en farvekode i forhold til humør)
  • Ideer – (sider til blandede ideer)
  • Bøger jeg gerne vil læse
  • Future log (De næste tre måneder og med de ting som er i kalenderen pt)
  • Oktober mdr. oversigt (en oversigt over aftaler i oktober måned med personlige mål, to do, og folk jeg gerne vil se)
  • I dag har jeg været glad for… (plads til at lave en lille daglig reflektion)
  • Vane-tracker (en oversigt/tracker over diverse vaner)
  • Ugentlig log (Plads til mere deltajeret plan for hver uge. Herunder personlige og arbejdsmæssige opgaver. Udover det madplan og oversigt over om jeg drikker nok vand.
Det var virkelig hyggeligt at sidde og lave den. Meget krea, selvom jeg ingen tegneskills har, så føltes det ret meditativt. Og jeg havde ALLE de bedste intensioner – men virkeligheden var at der gik virkelig ikke mange dage, så glemte jeg at jeg havde den.
Jeg har heller aldrig været særlig godt til at have en dagbog, det der med kontinuiteten virker ikke rigtig for mig. Det her ville ellers på papiret virkelig været noget jeg ville sætte stor pris på – orden, struktur, refleksioner, og overblik – men jeg glemmer simpelthen jeg har den. Jeg får det bare ikke udfyldt.
Måske startede jeg med lidt for mange elementer? Der er mange sider man skal igennem hver dag, og lige sætte et lille mærke, farve en lille firkant eller andet. Men fx glemmer jeg klart at male hvert lille glas med vand jeg drikker. Det er da ikke noget man når eller tænker over i en almindelig hverdag med en 2-årig, fuld fart på arbejdet osv. Eller det gør jeg i hvertfald ikke. Jeg synes simpelthen det er et for stort arbejde. Det ville allerede hjælpe hvis man kunne købe en “færdig” bullet-journal. Hvor siderne var lavet på forhånd. Men der ville en erfaren bullet-journal bruger nok stoppe mig. For tror den del af det, er at sidde og lave siderne ☺️.
Men det var super sjovt at prøve. Dejlig at prøve noget anderledes, og se om der var en ny vane der skulle ind i mit liv. Det bliver så nok ikke lige bullet journal – men måske noget andet en dag.
Er der nogen erfarne bullet-journal brugere derude? Hvad er nøglen til at få det op at køre?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar