tirsdag den 14. april 2020

Rottemanden

Hjemme i vores lille hus i Humleby, ser jeg pludselig en rotte i vores gård! Jeg går fuldstændig i panik. Jeg tror faktisk det er første gang jeg ser en rotte, sådan i et boligområde, i levende live. Og jeg HADER rotter. Synes det er noget nær det klammeste jeg ved.
Straks jeg så rotten skreg jeg – “Thomas – find flyttekasserne frem. Vi flytter! NU!” – og jeg mente det. Ej, hold nu op det er så klamt. Jeg kunne slet ikke være inde i huset.
Klokken var omkring 20.00, og jeg ringer febrilsk til rottemanden på Kommunen og beordrer ham til at komme med det samme. Det gør han ret klart, at det gør han ikke med mindre rotten er inde i huset. Jeg prøver med forklaringer om at den jo næsten er inden i huset, da man bor utrolig tæt og småt i Humleby, men den gik ikke rigtig hjem. Hmm, men næste dag ville han komme.
Rottemanden kom, og derfra startede en månedes helvede om at få rotten væk. Den boede ikke som sådan i vores lille have, men i de to der ligger op af vores. Så den brugte vores som en form for motorvej mellem gårdene.  Og en var snu! Ingen giftkasser, fælder eller andet kun slå den ihjel. Den var simpelthen så ligeglad. Rottemanden prøvede virkelig ihærdigt med utallige forsøg.
Jeg var ved at blive sindsyg, og samtidig ret presset på arbejdet. Ikke en god kombination.
En dag fik jeg nok, og gjorde det rottemanden havde anbefalet mig – jeg skød rotten – og jeg tror faktisk Thomas blev lidt mere forelsket i mig den dag.

EN HUSEJERS GLÆDER

En af glæderne ved at have købt et hus er at have en lille have.
Så kan vi sidde derude og få lidt sol, og Ellen kan cykle rundt på sin lille cykel.
Hun kan tegne med det der kridt, der kan vaskes væk igen, uden at jeg skal bekymre mig om, hvad hun tegner.

Men det bedste for mig er, at jeg kan have en grill.
Et ordentlig lokum af en gasgrill med flere blus og lys i, så jeg kan se, hvad jeg griller.
Jeg elsker den grill.
Det er en rigtig testikelforlænger.
Jeg grillede hver eneste dag sidste sommer. Det var ren Jan Glæsel.
Da bølgerne gik allerhøjest flyttede jeg sågar en af mine yndlingsretter, stegt flæsk, ud på grillen.
Der findes mange religioner inden for stegt flæsk, men jeg valgte at konvertere til grillet flæsk.
Det blev lige netop grillet flæsk, der blev mit sidste måltid på den grill.

BUBBERS SIDSTE NADVER

Jeg havde sagt ja til at være med programmet “Til middag hos”.
Både fordi det altid er sjovt at prøve noget, jeg ikke har prøvet før…. men også fordi jeg har et boliglån, der elsker det program.
I programmet skulle jeg tilberede en middag til mine gæster, Pia Allerslev, Ditte Ylva og Bubber.
Jeg valgte selvfølgelig – foruden tarteletter til forret og træstammer til dessert – at vi skulle have grillet flæsk.
Jeg griller det, serverer det og taber programmet, men tænker ikke mere over det, før jeg et par uger senere er ude ved min grill igen…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar