tirsdag den 14. april 2020

mobilafhængighedsforløb

Herhjemme har vi været igennem et mobilafhængighedforløb. Thomas, min kære mand, har produceret en podcast om sit forløb med målet at blive mindre afhængig. For hvis der er en der er afhængig, så er det Thomas. Men jeg skal nu ikke pudse glorien, for jeg har mindst lige så store problemer med mit mobilforbrug. Jeg hører fx nogen gange min telefon ringe, selvom den ikke gør det. Det har jeg tidligere skrevet om her. 
Under Thomas mobilafhængighedsforløb downloadede vi en app der hedder “Moment”. Den tracker hvor m
eget man bruger sin telefon i løbet af dagen, og ikke mindst hvor mange gange man bare lige trykker på den og kigger på om der er noget. Det var så skræmmende da jeg så de tal, at jeg skyndte mig at afinstallere den igen 😉

Afhængig af de samme dumme apps

Det gik ret hurtigt op for mig at jeg er afhængig af de samme apps, eller det er i hvertfald dem jeg bruger alt min tid på, og det er som om mine fingre kender vejen rundt i blinde. Det er samme rute gang på gang, uden jeg egentlig tager et aktivt valg.
For et stykke tid siden gik jeg ind aktivt og slettede min Facebook app – ikke min konto, men bare mobilappen, så jeg ikke sad så lang tid og scrollede i den. Det har nu resulteret i at jeg bare går på Facebook via browseren på telefonen, som er dumt og besværligt – men jeg gør det alligevel. Åh dumt !
Men den anden dag kom jeg til at tænke over hvor meget jeg egentlig hele tiden tjekker min arbejdsmail og min private mail på min telefon. Det er virkelig meget. Uden at der egentlig er behov for det. For hvad er det som er så vigtigt at det ikke kan vente til næste dag, hvor jeg kommer på kontoret? Jeg tjekker den fx om aftenen lige jeg skal sove og om morgenen inden jeg er stået rigtigt op og kommet i tøjet. Det resulterer nogen gange i at jeg ser en mail med en udfordring eller noget kompleksitet som måske går mig på, og så begynder hjernen ellers at tænke i svar og løsninger, og det er altså ikke altid den rette måde at falde i søvn på eller starte dagen.
Hvad ville der ske hvis man afinstallerede sin arbejdsmail på telefonen? Det er en så angstprovokerende tanke for mig. Men det kunne være et sjovt eksperiment at se om det er en funktion der er virkelig nyttig i hverdagen, og noget der hjælper og aflaster en – eller om det bare er en dårlig vane, og at man faktisk kan løse sit job lige så fint uden.

Så jeg tror faktisk jeg prøver. Hvad er det værste der kan ske? At jeg skal installere den igen? Det kan ikke skade at prøve.
Jeg gir det december ud. En slags jule-challange… og så ser vi om den er geninstalleret igen iden året er omme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar