lørdag den 15. september 2018

Sig (gladeligt) farvel til tyndt og livløst hår

Sig (gladeligt) farvel til tyndt og livløst hår … uden at gå på kompromis med glans og vitalitet.
For det er desværre det, der ofte sker i kampen mod en tynd, kedelig og flad skandinavisk hårpragt. Våbnet vi altid tyr til – store mængder af volumenprodukter – får ganske vist skabt den volumen, vi søger, men desværre også (oftest) en omgang udtørret hø!
I årevis har jeg prøvet mig frem og dermed gjort mine erfaringer – på både godt og ondt.
Så fra mig til dig …
Sådan får du liv og volumen i håret, uden at ligne én, der i den grad kunne have gavn af en kam og en halv bøtte kokosolie.

Trin 1) Plej dit hår med en nærende shampoo og balsam

I mange år har jeg haft diverse volumenserier stående, som fast inventar i brusekabinen.
I dag står der ikke en eneste. De er i stedet skiftet ud med plejende og nærende sager, som gør mit hår stærkt og sundt.
Dog er jeg meget opmærksom at vælge produkter, som ikke tynger håret for meget.
Et godt valg, er en nærende serie Björn Axén, som giver håret styrke og vitalitet uden at tynge det.
Der er tale om Repair-serien, som byder på økologisk argan olie, proteiner og mineraler fra havet.

Trin 2) Brug lidt af magien fra John Frieda

Magien består i produktet ”7-day volume treatment” fra John Frieda. Der er tale om et in-shower produkt, som du bruger som det sidste step i din rutine. Altså efter shampoo og balsam. Du fordeler ganske enkelt 3-4 pump i håret og lader det sidde 5 minutters tid, inden du til sidst skyller produktet af håret igen.
Og så er magien sket!
Når du styler håret, vil du med det samme opleve, at det har fået mere struktur, tekstur og fylde – og det holder tilmed op til 2-3 hårvaske.

Trin 3) Brug en creme frem for en skum eller spray

Min absolutte favorit er volumencremen fra Sachajuan.

Den giver mit hår masser af ”naturlig” volumen uden at udtørre det.
As simple as it can be: It works!
http://fin-fysio.dk

Trin 4) Brug (med måde) en nærende olie til dine spidser

Mulighederne er mange, når det kommer til olier til håret.
Selv har jeg kastet min kærlighed på den meget rene argan olie fra Xellence.

Den er yderst cremet og lækker i sin konsistens. Drøj er den også og mit umiddelbar bud er, at den nok holder et års tid af samme årsag. 
Jeg bruger nemlig kun en lille smule, som jeg starter med at fordele godt ud i mine håndflader, hvorefter jeg forsigtigt masserer de plejende dråber ind i de kære (og til tider triste) spidser.

… Og så er det ellers bare igang med en god omgang føntørring! Men pas på med at skrue for højt op for varmen – det udtørrer og slider på håret!

Trin 5) Brug en saltvandsspray, texture spray eller middel-stivende hårspray på dag 2 eller 3

Måske du allerede nu tænker: Spray? Hvad har hun gang i! Hvorfor skriver hun ikke om hårpudder?
Fordi, dit hår ikke har godt af det, er mit svar.
Jamen bruger du så slet ikke hårpudder? Kunne du (måske) efterfølgende tænke.
Jo, det kan du tro, at jeg gør. Jeg har endda flere forskellige dåser stående i skabet. Men jeg bruger dem kun 1-2 gange på en ugen, da pudder udtørrer både hår og hovedbund på ret ”hidsig” vis.
Men hvad kan du så bruge i stedet for … sådan på dag 2 eller 3?
Brug et godt sprayprodukt, er min anbefaling.
Selv bruger jeg med stor fornøjelse endnu et produkt fra Sachajuan – nemlig Ocean mist, som giver mit hår lidt opfriskning, tekstur og lidt naturlig glans.

Du kan også bruge en god texture spray (er selv pjattet med Dry Texturizing Spray fra Oribe) eller en almindelig hårspray med middel hold, så du kan arbejde det lidt mere ind i din frisure.

Har du selv gode erfaringer med noget af ovenstående? Eller har du selv et godt es i ærmet, du kunne tænke dig at fortælle om? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar