søndag den 15. april 2018

Grunde til IKKE at holde nytår

De sidste 7 år, har jeg været vært, nytårsaften. Det vil sige 7 år, hvor jeg har brugt mega meget tid og energi, på at holde en perfekt nytårsfest, som alligevel aldrig har levet op til mine forventninger, fordi nytår simpelthen er så hypet. Jeg besluttede mig derfor for, at gøre det anerledes i år. Min kæreste Nikolaj og jeg skal ud til hans familie, hvor vi skal hygge og have god mad og ellers bare slappe af.
Det glæder jeg mig så meget til, hvilket fik mig til at tænke på fordelene, ved ikke at holde nytår. Eller fordelene ved at holde en anderledes, og stille og rolig nytår.
1. Du slipper for planlægning
Hvis du selv har været vært til nytår, ved du at det ikke er nogen smal sag. Det kræver planlægning. Hvem skal med? hvad skal vi spise? hvad skal vi drikke? hvor meget skal det koste? Er der nogen som ikke skal sidde ved siden af hinanden?
2. Du slipper for værtskab
Udover selve planlægningen, er der værtskabet. Man skal være på og overskudsagtig, på trods af, at man har brugt hele dagen på, at lave mad og gøre klar og faktisk allerede er træt. Værst af alt, er nok oprydningen bagefter. Flere måneder efter, finder jeg stadig konfetti fra nytår.
3. Du slipper for madlavning
En lækker nytårsmenu, kan hurtigt tage 1-2 dage at lave og det bliver sjældent værdsat, fordi gæsterne ikke ved, hvor meget man har gjort ud af det, eller er fulde inden man når hovedretten. Det værste er, at man tit ikke har lyst, til alt den lækre mad man har lavet, fordi man har stået med det hele dagen.
4. Du sparer penge
Det er i hvert fald værd at tage med, da december i forvejen, er en ret dyr måned. Nytår bliver hurtig en dyr fornøjelse, hvis man vil have god mad, vin, pynt og et nyt outfit, hvilket fører mig til det næste punkt.
5. Du slipper for tøjkrise
Nytårstøj er altid svært. Skal man trodse vejret og køre kjole og stiletter, eller køre mere sikkert og undgå en forkølelse? Skal man gå all in med pailletter, eller være mere low key?
6. Du slipper for tømmermænd
Hvis du ligesom mig, har tømmermænd i flere dage, er den her et stort plus. Forstil dig at vågne op 1. januar, uden tømmermænd. Det kan vist kaldes en god start på året.
7. Du bliver ikke skuffet
Jeg bliver konsekvent skuffet hvert år, over nytår. Jeg prøver at se det, som en hvilken som helst aften, men synes godt nok det er svært, når nytår er så hypet. Alle kommer med nogle forventninger, om hvordan nytårsaften skal være og allerede dér går det galt, fordi aftenen simpelthen ikke kan leve op, til de forventninger man har.
8. Du kan bruge din tid meget bedre
Hold en afslappende aften, i en stresset måned. Spis noget god mad med din familie, se en god film med en veninde, gå i tivoli. Der er masse af gode alternativer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar