onsdag den 10. januar 2018

gymnasiet

Yaaay! Jeg har nu afsluttet tre hårde år på gymnasiet og er omsider blevet student. Derfor har jeg lavet en liste om 10 ting, som jeg har lært i løbet af de tre år. Læs med og få gode råd til, hvis I skal til at gå på en ungdomsuddannelse eller måske er i gang med den. Og ja – tankeboblen på ovenstående billede demonstrerer fint, hvordan jeg havde det lige efter den sidste eksamen, hvor jeg fik huen på!
1. Slesk dig lidt til karakterne uden, at det bliver for tydeligt, selvfølgelig. Det burde ikke have nogen indflydelse på, hvor gode venner man er med lærerne, men de er også blot mennesker og det kommer altså ubevidst til at påvirke karakterne.
2. Man bliver nødt til prioritere nogle fag fremfor andre. Hvis du afslutter matematik og stadig skal have kemi næste år, så fokusér mest på de skønne andengradspolynomier.
3. Den minder lidt om ovenstående, men du kan altså absolut ikke nå at lave alle lektier til hvert enkelt modul. Du kommer til at læse mange af dem lige i sidste øjeblik.
4. Det siger lidt sig selv, men et højt fravær gør det altså svære at følge med, især i historie.
5. Sæt dig foran i klassen, hvis du vil have en god karakter!
6. Nyd de få weekender du har uden afleveringer – de er sjældne, men gode.
7. Selvom livet ser hårdt ud i 2.g med fire afleveringer om ugen, skal du nok klare det – det gjorde jeg da.
8. Folk lægger altså ikke mærke til, hvad for noget tøj du har på og om du har makeup på eller ej. Bare lige et lille tip til alle de nye putter, som starter i år og føler, at de skal have skiftet hele deres garderobe, inden de starter.
9. Tag én aflevering af gangen og tag det generelt med ro. Du skal nok nå dem alle, ellers er mange lærere søde at ville udskyde dem.
10. Nyd det! De tre år går hurtigt!
Skriv endelig mere til nede i kommentarfeltet, hvis I har lært noget i jeres tid på jeres ungdomsuddannelse, som ikke er faglig viden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar