onsdag den 10. januar 2018

Er du en læsehest?

Glæden ved en god bog


Jeg kan ikke helt huske, hvor gammel jeg var da jeg lærte at læse. Men jeg husker helt klart fornemmelsen i kroppen, da jeg som teenager havde ligget en hel dag under dynen med varm te og fordybet mig i en god bog.

Faktisk kan jeg stadig den dag i dag finde stor glæde og nydelse ved at læse. Det er sgu bare så skønt at flyde ind i et andet univers. Hvis du så oven i købet hører til den videbegærlige type, så er det altså bare meget mere behageligt at læse tung faglitteratur i en bog frem for på en computerskærm.
De timer hvor du sluger Stieg Larssons triologi om Mikael Blomkvist, Millennium og Lisbeth Salander, kan det være, som om at verden er gået i stå, og alt omkring dig er sat på stand by. Eller det kan være du brænder for tropiske akvariefisk og simpelthen må vide alt, hvad der er at vide om perlemors guramier og Scalare. Ligegyldigt hvilket formål du har, er glæden ved en god bog uvurderlig.

Del bogen med en ven!

En ting er den tid du selv bruger på at tilegne dig ny viden i bøger, eller de timer og dage du bliver uderholdt med læsning. Men den gode bog får en helt ny dimension, når du deler læseoplevelsen med et eller flere andre mennesker. Nogen af de allerfineste stunder jeg har haft med mine børn har ubetinget været, når vi har læst højt i Harry Potter eller Astrid Lindgrens bøger. 

Jeg kan også varmt anbefale højtlæsning for voksne. Det er med at dykke ned i bogens verden kan skabe en meget intens stemning af at være sammen. Så kære venner, mænd og koner, kærester og ægtefæller berig relationerne! Læs for hinanden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar