onsdag den 10. januar 2018

Nøjsom

Jeg synes jeg støder mere og mere på ordet Nøjsom. Det foredrag som jeg var til i sidste uge hed: Spar dig rig – om nøjsomhed og drømme der går i opfyldelse. Der er også skrevet en hel bog, som bare hedder Nøjsom af Trine Baadsgaard.

Men hvad betyder Nøjsom egentligt? Ifølge Den Danske Ordbog er en nøjsom person en: som klarer sig eller er tilfreds med lidt; som ikke stiller store krav. Der står også at: Krydderurter er nøjsomme og vil kunne trives i al slags jord.

Et meget rammende ord, om alle de tanker jeg gør mig. En økonomista er nøjsom. Hvis man lever nøjsomt i hverdagen, og skruer ned nogle steder, kan man bevist skrue op andre steder. De steder der giver værdi for en. Det er jo ikke sådan at jeg gerne vil sende en kæmpe check til Kattens værn, når jeg engang ikke er her mere. Grunden til at jeg lever nøjsomt, er så jeg kan få råd til alle de oplevelser der gør mig glad. Grunden til, at jeg har kunne sige mit godt betalte 8-16 job op, og være freelance bogholder, så jeg kan hente børn hver dag kl. 14, er fordi jeg lever nøjsomt.
Der er flere og flere som ikke nødvendigvis behøver at leve nøjsomt, som gør det alligevel. Både fordi de gerne vil have råd til de oplevelser som betyder så meget for dem, men også fordi vi er blevet trætte af køb-og-smid væk kulturen. Vi vil også gerne tænke på miljø og klima, og være god ved vores Jord. Det er som om vi er vågnet op, og har fundet ud af at Jorden har begrænsede ressourcer.
For noget tid siden, talte jeg med min kusine om at leve på den måde. Hun er vokset op i Thylejeren, og har en mor, som i mine øjne var meget alternativ, dengang vi bar børn. Dengang syntes jeg hun var lidt speciel. I dag synes jeg hun er sej. Først som voksen er jeg begyndt at tænke på ting som økologi, klima og nøjsomhed. Som min kusine siger: Det er bare den måde jeg er vokset op på.
Tænk at der skulle gå så mange år, før nøjsomhed kom helt her over til København. Vi skal dog ikke skamme os, vi skal være stolte af at det vi gør hver dag. Vi kan ikke alene redde verden, men hvis alle gør lidt…
På foredraget sidste uge fortalte Christina en historie, jeg blev nødt til at Google den, for at kunne genfortælle den helt præcist:
Der var engang en stor brand i skoven og alle dyrene begyndte at løbe væk. De sagde: “Vi kan ikke gøre noget, branden er for stor.” De ventede på nogle større dyr skulle komme for at slukke ilden.
Da kom en lille kolibri. Kolibrien besluttede: “Jeg vil hjælpe med at slukke branden.”
Så Kolibrien fløj til floden, tog en lille mængde vand, vendte tilbage og smed det på bålet. Kolibrien så, at de første dråber af vand ikke slukkede ilden, men den fortsatte med at flyve til floden og tilbage igen.
De andre dyr lo ad ham og sagde: “Hvad laver du, tror du virkelig at du kan slukke branden”
Kolibrien svarede: “Jeg gør hvad jeg kan!”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar