tirsdag den 14. april 2020

Journals

Jeg er på det seneste faldet over masser af smukke Bullet Journals – en trend jeg først er stødt på inden for de seneste par måneder. Det er virkelig en trend til dem af os som ELSKER lister. Det eneste man behøver er en notesbog og en kuglepen.
En Bullet Journal er en ny måde at kombinere en kalender, dagbog og alle de klassiske to do-lister. Det er en samling af opgaver du gerne vil have løst, inspiration du har set, oversigt over det du gerne vil ændre og en dagbog over det du er taknemmelig for. Det omhandler din hverdag og alt hvad der drejer sig rundt om den. Den hjælper altså både med at have styr på det du skal, men indeholder også alt den viden du lærer og den udvikling du selv gennemgår.
Den kan laves på 10000 måder – mere eller mindre kreativt. Jeg kunne så godt tænke mig at komme igang med en – især når jeg ser sådan en video her:
Når jeg ser på alverdens videoer og billeder af forskellige Bullet Journals har de fleste som minimum disse elementer:
  • Index: En forside hvor de løbende opdatere en indholdsfortegnelse over bogen.
  • Keys: En oversigt over tegn der bruges igennem bogen. Fx
    • 0 :  Opgave
    • x : Opgaven er afsluttet
    • > : Skubbet til ugen efter
    • !  : Vigtigt
  • Månedlig oversigt: En oversigt over den kommende mdr., hvad der ligger af opgaver og aftaler men også mål og to do’s man gerne vil have gjort færdigt inden måneden er omme. Her kan der også være refleksioner over måneden der er gået. En ting som virker til at kunne fungere rigtig godt. At man får stoppet op og reflekteret over tiden der er gået, og om der er noget man vil ændre for fremtiden.
  • Ugentlig oversigt: Oversigt over ugen der kommer, med opgaver, mål og aftale

Udover det er der mange der har en månedelig side med fx
  • “Habit tracker”: En oversigt over dine vaner – fx om du får drukket nok vand, spist sundt eller været nok sammen med dine venner.
  • “Mood tracker”: Hvor du hver dag noter dit humør, og når måneden er gået har du et overblik og kan reflektere over dit resultat.
  • Madplan : Måske kunne det være fedt med en madplan over ugen
  • Udgifter: En oversigt over de udgifter der har været indtil videre.
Der er uanede muligheder – det her er kun lige basic som jeg har fundet frem til. Jeg vil prøve at kaste mig ud i projektet, og skal nok lave en opdatering af hvordan jeg synes det går 🙂 Imens kan jeg anbefale at I tjekker de her profiler ud. Jeg svømmer væk i deres billeder af inspiration og motivation til at gå i gang, selvom jeg er helt sikker på at jeg ikke kan lave det lige så fint og kreativt. En kæmpe udfordring er fx at jeg ikke kan tegne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar