tirsdag den 14. april 2020

Sociale apps: Facebook / Instagram / Snapchat

jeg taler for tiden en del om skærmtid. Hvor meget bruger vi fx vores telefoner, og hvad bruger vi dem til. Hvilken funktion løser de for os?
Jeg kan tit godt undvære min telefon et par timer af gangen, og lader den også nogen gange forsvinde. Noget jeg har skrevet om her. Men jeg er også en flittig bruger af den.
I dag har jeg, på Thomas opfordring, installeret app’en “Moment”. Det er en app, der tracker den tid man bruger sin telefon. Både tiden man har den tændt og bruger den, men også hvor mange gangee man bare tager den op og kigger på hjemmeskærmen. Det bliver rigtig spændende at se over de næste dage hvor meget jeg bruger telefonen. Jeg er ret sikker på at det er meget – og også for meget. Men det må jeg så lave om på bagefter, når jeg ser, hvor slemt det står til.
Men min telefon er også en hjælpende hånd for mig i hverdagen, og jeg har nogen faste apps som jeg tyer til. Nogle af dem flere gange om dagen. Da jeg skulle gennemgå den her liste for mig selv, gik det op for mig at det egentlig slet ikke er en særlig stor del af alle de apps jeg har på min telefon, som jeg bruger til dagligt. Det er en lille håndfuld. Sådan tror jeg det er for de fleste. Så udfordringen forretningsmæssigt er ikke at lave apps der virker og er smarte – men at få dem ind i den lille håndfuld af apps som bliver brugt på daglig basis af forbrugere. Der er så stor konkurrence omkring forbrugernes tid, at du skal være rigtig dygtig for at vinde den.
Trello er en organiserings app. Den kan hjælpe dig med at organisere projekter, huskelister, samarbejder og meget andet. Den er ret fleksibel, og samtidig meget simpel, da den har få funktioner – men de rigtige funktioner. Jeg bruger Trello til mange ting. Til at holde styr på gaver til jul, til overblikket da vi skulle flytte, til projekter i DR, til fælles daglig to-do lister med Thomas og meget andet. Jeg skal nok lave et fremtidigt indlæg om Trello som platform, og hvordan jeg bruger det.
Jeg fik nok af iPhones app, Mail – det mail program der automatisk ligger på ens iPhone, når man køber den. Det har aldrig fungeret særlig godt med DR’s mail systemer, og da jeg har flere postkasser, jeg skal igennem på en dag, så har jeg behov for at kunne læse mails på farten i et system der virker! Jeg har erfaret, at Outlook app’en fungerer meget bedre.
Udover det har den en genial funktion, hvor den selv sortere ens indbakke i ”Relevante”-emner og ”Andet”. Den skyder i starten på hvad der skal ind under hvert emne, og det er den ret god til! Derfor sorterer den nyhedsbreve, alle-mails, autosvar og meget andet fra med det samme, så den kun viser de mails, Outlook har erfaret, jeg synes, er relevante for mig. Smart!
App’en fra vuggestuen. Den bruges til at tjekke Ellen ind og ud af vuggestuen i dagligdagen, melde hende syg og andre praktiske ting. Det bedste er dog, at jeg hver dag omkring middagstid kan læse en kort dagbog over hvad de har lavet i dag, måske se par billeder fra dagen og se hvornår hun er blevet lagt til at sove, og hvornår hun er vågnet.
Jeg har mødt mennesker, som synes, at det må være alt for meget, og nærmest overvågning af børnene. Jeg synes bare det er dejligt at hvis man har lyst til at hente hende tidligt efter hendes lur, så er det nemt at se om hun er vågen. Samtidig så synes jeg det er hyggeligt at følge med i hendes dag, så jeg ikke er helt frakoblet hende i så mange timer.

Sociale apps: Facebook / Instagram / Snapchat
Jeg bruger masser af min skærmtid på sociale medier. Jeg bruger mest tid på Instagram, derefter Facebook og til sidst Snapchat. Det er kommet for at blive på min telefon, og min fingre kan nærmest finde de apps mens jeg lukker øjnene. Det er klart noget af det jeg gerne vil bruge mindre tid på #notetilmigselv.

Nikon WMU/ VSCO / Whitagram
Apps jeg bruger til billederedigering. Nikon WMU bruger jeg til at overføre billeder fra mit spejlrefleks direkte til mit kamera. Uden ledninger, uden computer, uden noget pjat. Det er SÅ smart og så brugbart i hverdagen, hvor jeg tager mange billeder. VSCO bruger jeg til redigering. Jeg synes det er det bedste program til at lysændre, og beskære – så alle mine billeder ryger derigennem, inden de kommer ud offentligt. Whitegram bruges til at lave de hvide kanter der er på alle mine Instagram billeder.

Runkeeper
Når jeg siger jeg bruger Runkeeper dagligt, så lyver jeg egentligt lidt. For jeg er ikke vild med at løbe. Men jeg skal løbe noget mere end jeg gør, hvis jeg ikke snart skal ligne en der er gravid i tredje måned. For det er jeg IKKE. Så jeg skal til at bruge den her app noget mere… Jeg bruger Runkeeper fordi Line, min træner, har sagt jeg skal. Hun er nemlig udstationeret i Skotland i øjeblikket, da hende mand arbejder derovre for tiden. Men Runkeeper kan hun følge med, og give mig små kommentarer og likes for mine løb. På den måde kan hun træne mig lidt, uden helt at gøre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar