søndag den 15. april 2018

Det er (alt for) svært at være entreprenør


Designarbejdet med Hack din Skolegård er i fuld gang.
Eleverne på Vejle Midtbyskole er nået der til, hvor der skal træffes beslutninger om formgivning, størrelse og placering af de forskellige elementer i den nye skolegård.

Tovholderne, Aviaja og Mie skal balancere den demokratiske process med designerens ansvar for, at det hele kommer til at tage sig ud som en helhed, at arbejdet afspejler nogle gennemgående designgreb og værdier, samt en klar holdning til håndværk og materialer.
Dette er kardinalpunktet i alt design- og udviklingsarbejde, der søger at involvere brugerne: Vi skal gennem en fornuftig proces give brugerne ikke kun en stemme, men også muligheden for at artikulere behov og undersøge muligheder, som kan inspirere designerne til at lave det, de er gode til, nemlig processer og produkter, som har værdi for brugerne.

Eleverne lærer fremtidens kompetencer: at håndtere kaos

Det er svært at designe en ny skolegård, når man aldrig har prøvet det. Og når man er ca. 20 individer med varierende motivation bliver det ikke mindre rodet. Men sådan er udviklingsarbejde – det er aldrig(!) en pæn og velordnet proces, og det er vigtigt at eleverne får træning i og mod på at håndtere det kaos. Det bliver uhyre vigtigt for dem om 10 år, næsten uanset hvilken jobfunktion de kommer til at udfylde.
I dag oplever vi, at børnene har svært ved at forestille sig noget og få ideer, og de har svært ved at arbejde undersøgende som en måde at udvikle og modne ideer på. Det er designerens arbejdsmåde, men den vækker ikke genklang blandt børnene i folkeskolen.
Eleverne har svært ved at forstå, at man skal arbejde systematisk og vedholdende med ideudvikling og innovation, og filmen knækker helt, når vi skal ændre og udvikle idéerne, så det ikke bare er den første tanke der skal bygges. Det er hårdt at være entreprenør.
Men heldigvis har de hjælp. Både fra Aviaja og Mie, som begge er designere og er vant til at arbejde undersøgende og med de rammer, som er for hånden, og fra Charlotte og Mette, lærerne, som stædigt støtter, hjælper og håndterer hele samarbejdet med skolen.
Sammen har vi fået analyseret alle opgaver og opdelt dem i mindre bidder, og pludselig kan vi trække linier mellem de forskellige indsatser – vi bruger samme farvepalette, vi bruger same formsprog, vi arbejder med samme materialer etc. Designerne ånder lettet op. Opgaverne ser også mindre skræmmende ud, og kigger man med faglærerens briller opdager man pludselig en mængde klassiske regneopgaver midt imellem designfagenes modelbygger, organisatoriske , visualiserings- og kommunikationsopgaver.


Nye og klasssiske læringsmål mødes i samme opgave

Eleverne er ved at finde gejsten og frikvartererne går nu med at hive det barnlige klatrestativ ned, inden børnene går på rundtur i lokalområdet for at skaffe sponsorer.
Så ikke nok med at Hack din skole-forløbet faktisk viser sig at hjælpe eleverne med at få styr på, hvordan man går til ideudvikling og senere er i stand til at handle på disse ideer samt kommunikere dem på for eksempel i blog, beregning af rumfang og materialeforbrug, bliver pludselig dejligt konkrete opgaver, der fører os mod målet.
Selv gode gamle Pytagoras vil blive hevet op af hatten, når vi får brug for simple landmålertricks på byggedagen den 13.5.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar