søndag den 15. april 2018

6 ting vi bør være bedre til

1. Spise mindre kød


Der er mange gode grunde til ikke at spise kød. Det er godt for miljøet og din krop har slet ikke brug for alt det kød. Den største grund til jeg gerne vil skære ned på mit kødforbrug, skyldes at dyrene lever under så ringe forhold. Det er faktisk virkelig dobbeltmoralsk at jeg ikke er vegetar, fordi jeg er meget glad for dyr. Jeg har prøvet i perioder ikke at spise kød, men falder tit i, fordi min kæreste fortsat spiser kød og fordi det er den “nemme” løsning. Så i år 2018 vil jeg gerne lære, at lave noget mere lækkert vegetarisk mad og på den skrue ned for mit kødforbrug. Min plan er, at når jeg så endelig spiser kød, har jeg råd til kun at købe økologisk/fritgående kød. Selvom jeg godt er klar over, at det heller ikke er optimale forhold for dyrene.






2. Tage den med ro


Jeg er faktisk rigtig dårlig, til at tage den med ro og bare nyde at være i øjeblikket. Jeg tænker altid på, hvis der er noget jeg ikke lige har klaret, som opgaver, rengøring mm., selvom det sagtens kan vente.
Det betyder at jeg tit kan føle mig lidt stresset, fordi jeg meget sjældent kobler helt af og bare er tilstede. Så jeg håber at jeg i det nye år, kan lære at slappe af og tage den med ro, selvom jeg ikke lige har fået vasket sengetøj, eller tømt opvaskeren. Men det nemmere sagt end gjort.

3. Spare op


Lige siden jeg er begyndt at studere, har min økonomi ikke været særlig god, fordi jeg jo bare ikke tjener særlig mange penge. Jeg har ellers altid været god til at spare op og have et sikkerhedsnet, hvilket giver mig en tryghedsfornemmelse. Så i det nye år, bliver min økonomi forhåbentlig mere balanceret og jeg kan begynde at spare op igen.

4. Dyrke motion og spise sundt


Det klassiske nytårsfortsæt. Jeg har virkelig været dårlig til at spise sundt og motionere i december, fordi jeg har haft så travlt, med skole og arbejde. Når jeg ikke har noget overskud, spiser jeg usundt og får ikke motioneret, hvilket resulterer i endnu mindre overskud, så det er lidt en ond cirkel. Jeg kan i hvert fald mærke på mit energiniveau, at jeg har brug for at spise bedre og bevæge mig mere. Det handler egentlig mest om, at komme ind i den gode rutine igen.

5. Være bedre ved mig selv


Den her er ret vigtig. I perioder kan jeg køre mig selv ret hårdt, hvor jeg aldrig synes noget er godt nok. Hjemmet kan ikke blive rent nok, opgaven kan ikke blive god nok, jeg er ikke tynd nok, osv. osv. Alle mulige negative tanker, som jeg ikke kan bruge til noget. Derudover vil jeg også gerne blive bedre, til ikke at sammenligne mig med andre og acceptere de små ting, som ikke er så vigtige.

6. Tænke mindre over tingene


Den her hænger meget sammen med, at være bedre ved mig selv. Jeg tænker ALT for meget over tingene. Det kan faktisk være ret udmattende. Jeg tror lidt det er en kvindeting og i hvert fald en dårlig vane. Jeg overanalyserer og overtænker tingene, til den helt store guldmedalje. Jeg får tit tankemylder, inden jeg skal sove, hvor jeg ligger og tænker på en masse ting, som jeg alligevel ikke kan gøre noget ved. Virkelig fjollet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar