onsdag den 10. januar 2018

3 Gode bøger om vin

3 Gode bøger om vin


For nogle måneder siden startede jeg siden Konsulen, hvor jeg vil give folk et overblik over det samlede udvalg af vin på nettet.

At bygge en side om vin kræver selvfølgelig at man ved noget om vin. Det gjorde jeg ikke for nogle måneder siden, så for at tilegne mig de nødvendige kundskaber læste jeg en masse forskellige vinbøger.
Som altid var nogen af bøgerne bedre end andre, så for at give de bedste af bøgerne den opmærksomhed de fortjener, kommer her min liste over de 3 bedste vinbøger jeg nogensinde har læst.

Jeg vidste som sagt ikke alverden om vin til at starte med, så alle bøgerne er vurderet ift.  At læseren har de samme begrænsede kundskaber som jeg havde. Folk der allerede ved en masse om vin vil sikkert synes at de nævnte bøger er “for lette”.

Heard It Through the Grapevine af Matt Skinner

Matt Skinner er Jamie Olivers vinmand og det bærer bogen præg af. Den er skrevet i den samme friske stil som vi kender fra Jamie Olivers tv-programmer og bøger.
Bogen er bygget op af korte artikler, der sjældent er på mere end en enkelt side eller to. På den måde når bogen hele vejen rundt om alle de emner som nybegynderen indenfor vin behøver vide noget om.
Fordi artiklerne er så korte og let tilgængelige, så er Heard It Through the Grapewine en glimrende bog at starte med. Det gælder dog om at undgå den danske oversættelse af bogen, da den på ingen måde er ligeså god som den originale, engelske version af bogen.

Vin af Jens Priewe

Jens Priewe’s bog er nok min yndlingsbog om vin. Den når en del dybere ned i emnerne end Heard it Through the Grapevine, men det gør ingenting da bogen er godt skrevet og fyldt med gode, informative illustrationer. Jeg tror at langt de fleste vil kunne finde alt hvad de behøver vide om vin i Jens Priewe’s bog.
Nogen vil måske mene at bogen minder mere om en opslagsbog end en bog man læser fra ende til anden. Men det synes jeg kun er godt, da man så har større sandsynlighed for at forsætter med at bruge den efter man har læst den igennem første gang.
Faktisk er det eneste problem ved bogen at den er fra 1994. Den er derfor ikke lige til at støve op i boghandleren, men heldigvis er den til at finde på biblioteket.

Smag på vin af Oz Clarke

Folk der ser tv-programmet Top Gear kan sikkert nikke genkendende til navnet Oz Clarke. Det er nemlig ham der rejser rundt i Frankrig og snakker vin samme med en af Top Gear gutterne.
Oz Clarke’s bog indeholder masser af gode informationer, der gør at man formodentlig kan finde alt hvad man behøver vide om vin i hans bog (præcis ligesom man kan det i Jens Priewe’s bog).
Illustrationerne i Oz Clarke’s bog er dog ikke helt ligeså informative som i Jens Priewe’s bog. Men til gengæld er billederne flottere og der er også nogle gode kort over vindistrikterne.
Alt efter temperament, så er der hist og her en anelse vinsnob over den måde Oz Clarke’s bog er skrevet bog. Vinsnobberi som de to andre bøger lykkeligvis er helt befriet for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar