fredag den 3. august 2018

Om at skabe et alter

Kuan Yin har altid stået på mit alter. Hun sidder rankt på en løve og er lavet af skrøbeligt, masseproduceret porcelæn. Jeg gav 25 kr. for hende. Kuan Yin er en bodhisattva. Som en asiatisk jomfru Maria er hendes energi mild og kraftfuld, frugtbar og omsorgsfuld. Hun minder mig, om den store arkanas tarotkort nr. 8 – Styrken – der netop viser en jomfru, som åbner munden på en løve. Både kortet og Kuan Yin fortæller om, hvordan barmhjertighedens blide kraft er langt stærkere end egoets aggressioner og begær.
For mig er et alter et område i mit hjem, der afspejler den inderste, dybeste, helligste del af mig. Det er en platform, hvor jeg bevidst kalder bestemte kræfter ind i min psyke. Alteret er en kommunikationsportal, en ydre manifestation af det indre alter. De guder, gudinder eller andre arketypiske energier jeg placerer her, vækker jeg i mig selv.
Åndelige kræfter – vejledere, engle, gudinder, guder, mestre osv. – påvirker os først og fremmest gennem vores følelser og sind. Det er subtile energier, der taler gennem de fornemmelse og ideer, vi alle får konstant, men som kan være svære at skelne fra egoets larmende tanker. Når Kuan Yin står på mit alter, lærer hun mig at møde min og andres lidelser og skygger med kærlighed og omsorg. Hun er med mig, når jeg ikke tager andres meninger om mig og mine projekter personligt. Hun erstatter tålmodigt min selvkritik med selvværd og selvaccept. Hun inspirerer mig til at tilgive og give slip.
Det er en misforståelse af guder og gudinder har brug for vores tilbedelse. Til gengæld er de meget glade for tak. Af og til spørger jeg også, om der er noget, jeg kan gøre for Kuan Yin. Så sætter hun mig nogen gange på en opgave. Andre gange er det nok, at jeg forsøger at leve efter hendes værdier.
Selvom alteret er et sted med mange traditioner og en stærk historie, er der ingen regler for, hvordan det skal udformes. Om du bruger en skuffe, en hylde eller dedikerer et helt hjørne, er op til dig. Her kan du placere kraftdyr, krystaller, billeder af dine kære, guddomme, tegninger, blomster, muslingeskaller, lyskæder, stearinlys, tarotkort, englekort, religiøse symboler osv . Men vid at det er kraftfuldt, så brug det bevidst.
”What is put on the alter, is then altered”, som Marianne Williamson siger.
At skabe et alter er et helligt ritual, som også kan rense ud i de dele af dit liv, hvor du ikke lever i overensstemmelse med de værdier, alteret repræsenterer. Jeg har f.eks. placeret et billede af Jean d’Arc på mit alter, fordi jeg ønsker at hendes mod til at stå klart i sig selv og tale sin sandhed ligegyldigt hvad, skal forplante sig i mig. Men det betyder også at gammel frygt skal forløses – og det er ikke nødvendigvis en behagelig oplevelse.
Alteret er et redskab til at arbejde bevidst med vores liv og spirituelle udvikling. Det er et sted at samle styrke og blive mindet om den kærlighed, der altid brænder i os.
Hvordan ser dit alter ud?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar